بحر الصمت .. لماذا ؟!


عندما إخترت الصمت
إخترته لعجز الكلمات عن التعبير
ووجدت للصمت صدى وآنين
تهتز له أرجاء السنين
وينحنى له الجبين
فقد تاهت كلماتى فى صحراء الحزن الموحشة
وتمزقت النفس بين الشوق والحنين
وبين الرغبة فى أن أرسى على شاطىء الأمان
لحياة صاخبة ملتهبة البركان
فيقتلنى الصمت بلا استئذان
وأريد التكلم ، أعانى من ألم الكتمان
وإن كان لى الخيار بين الصمت والكلام
سأختار الصراخ وأقاوم الأحزان
وسأمشى بلا اتجاه بلا عنوان




السبت، 26 فبراير 2011

خيوط ملونة...


(خيوط ملونة)

"مصر تُحدث نفسها "


سأرسم وجه مبتسم ضاحك على كل الجدران

وسألون بلون الحب الخالص كل الألوان

 

سأفتح بباب صفحتي للحياة

وأقول للدنيا ها أنا ذا

 
لن اجعل أمواج البحر الهائجة تعيقني

أجدف بمجاديف الأمل حتى أصل لنهاية تروقنى

سأجدف بيداي إن لزم الأمر

وأدمر العوائق وأكسرها كسر

لن أبيت بمساكن الهموم

ولن ألبس ثوب الأحزان

لن اجعل السطور جسر متهالك بكثرة الظنون

سأجعل حروفي ترى النور والألوان

من بعد ذلك الظلام

سأحقق الاحلام

سيعانق الأمس القلم

وأهمس بإذنه سأسكب هنا ندم..

وهنا سأترك عويل وألم

وهنا سأنشر الحب بعد العدم

ستكتب مشاعري بحاضر الورق

هنا ترتبت كلمات وفِكر نطق..

سألعب كما الطفلة بالطين

وألطخ يدي بكل ألوان البساتين

سألتقط زمردة الحب

من شاطئ الخيال..

وأصنع منها عقد

يطوق قلبي المفتون بالجمال ..

سألبس ثوب الفرح

بحفلة الماضي والحاضر والمستقبل..

وسأرقص حافية القدمين

أمام زوار اليوم لغداً أجمل

سأقف أمام الجميع

لكن..

لا تسيئوا الظن بي لن أكون ملك لأحد

فالغرور ليس طبعى

لكنى أرفض كونى سلعة للبيع

وأكرهه أن يملكنى غيرى
ليس ذنبي أن يفهمني الآخرين

بطريقة تفكيرهم فقط

لكن ذنبي أنني ابتسم في وجوههم

عندما يصدر منهم جرح لي أو لغط

مع هذا سأبقى أنا كما أنا

لن يغيرني جرح الزمان

سألف بخيوط الصداقة ..يد الجميع

حتى تمتد حضارات وشعوب بالأمان

سأبتسم دوما وسأرسم وجها ضاحك ^ــ^ على وجوه الأيام

حتى لو كنت غرقت يوما بالآلام ..

لكن..

سأترك خلفي

خيوطاً ملونه..
ستقلع حروفي هنا على رحلة اليوم

وأسعد بالأمل والحرية والتحليق
سأعود عما قريب

هذا إذا ما تاهت الطائرة بنصف الطريق




هناك تعليقان (2):

  1. هادخل سخنه علي طووول وقبل مانسي اللي عايزة اقوله :d
    مبدأيا كده البداية ناقصها حاجة
    حاجة توضح ان الكلام اللي جاي دا علي لسان مصر لاني في البداية مش خدت بالي من العنوان بتاع "مصر تحدث نفسها"
    ندخل بأه عالموضوع عجباني اوووي قوافيك مستخدمة سلاسة جميله اووووي واللي عجبني اكتر اللغة بسيطة ومعبرة اوووووووووي ... باختصار يالتلوتة انا بحبك في الفصيح اووووووووووي:d
    بتمليكيني اوووووي باسلوبك فيه
    بس دا مايمنعش اني لازم ارخم عليكي شوية :p
    اولا -وخلي بالك ان كده لسه فيه ثانيا- :-
    *يعني ايه "سيعانق الأمس القلم "
    مش وصلني المعني المقصوود
    ثانيا بأه:-
    وأهمس بإذنه سأسكب هنا ندم..
    وهنا سأترك عويل وألم

    ليه اتجهتي للتشاؤم كده تاني كنتي ماشية في الاول كووويس حتي بعد كده كملتي تمام زي الاول رغم برده اني معترضة علي تشبيه مصر بالطفل اللي بيلعب بالطين بس هاخدها بمعني البراءة ويغفرلك في التشبيه دا باقي النص اللي قولتي فيه ان مستحيل حد يملكها والسشموخ اللي وصفتيها بيه في باقي النص ودا حسسني بشوية تناقض
    او بمعني اصح خرجني من الحالة اللي كنت اتحطيت فيها مع اول كلمة قريتها ..
    بس علي فكرة بجد بجد بجد يعني اقل مايقال انك ابدعتي:)
    عجباني خااااااالص
    :))))
    وزي ماقولتلك فوووق انا بحب كتابتك في الفصيح اوووووي :d
    وبرده
    "مجهول معروف جدا جداا"

    ردحذف
  2. ول حاجه منورانى جدا يا ماجيكايا

    ندخل فى الموضوع

    انا ممكن اتفق معاكى فى ان الكلام ممكن ميبينش ان مصر هى اللى بتتكلم
    وكأن بنوته بتحكى عن نفسها
    بس دانا كمان كنت ناويه اكتب التوقيع مصر كنوع من الخدعة
    بس قولت اكتب العنوان من فوق افضل
    بس هو دا كان غرضى من البدايه ان واحده بتحكى مش لازم يكون واضح اوى ان اللى بيحكى شىء متعرف
    حبيت يكون الحكى دا غير متكلف بمعنى ان الكلام دا ممكن يكون بيخرج عن لسان اى بنوتة متفائله بالحياة بصرف النظر هى مين
    ممكن يكون بالنسبالك مش وصلتلك الفكرة دى بس معرفش انا بصتلها كده

    بالنسبه للرأى التانى تسلمى جدا جدا عليه ( يارافعه من روحى المعدنيه هههه )

    نيجى للنقطة التالته
    اللى هى أولا معنى كلمه سيعانق الامس القلم
    انا شرحتها فى الاقتباس اللى جبتيه ثانيا
    واعتقد ان الجزئيه دى اتفهمت غلط

    سيعانق الامس القلم بمعنى ان امبارح انا مش ناسيه
    بس هوشوشله انه يدلق الندم بقى خلاص ويترك العويل والالم
    لانى هنشر الحب وهزيح كل الوحش عنى بمعنى اصح
    انتى فهمتيها تشاؤم مع انى كان قصدى انى هسيب كل دا

    ومعذرة انى اتفهمت غلط ( ايموشن مكسوف من نفسه )

    نيجى للجزئيه التانيه فى ثانيا
    انا فعلا خدت تشبيه مر بالطفل اللى بيلعب فى الطين بمحمل البراءة
    ولانى بربئه بتفهم غلط وبشرح موقفى فى الجزء اللى بعده بتاع الشموخ

    ممكن تكونى خدتيها بتناقض مع انى شايفاها باسلوب متسلسل زى الحلقات

    فى انى متفائله جدا بالايام اللى جايه
    بس مش هنسى امبارح واللى حصل فيه
    وهترك الالم والعويل والندم والحاجات الوحشه اللى حصلت

    انا هفرح وهغنى وهلعب كمان لانى بريئة زى الاطفال وبحب دا فى نفسى
    بس مش عشان طفله هتباع ولا حد هيضحك عليا
    انا شامخه ومش مغرورة بس مشكلتى بتفهم غلط والى باقى الكلام يعنى


    _____
    ميرسى جدا جداااااااااا لرأيك واهتمامك يا فرختى نورتينى

    ردحذف

يشرفنى تعليقك