بحر الصمت .. لماذا ؟!


عندما إخترت الصمت
إخترته لعجز الكلمات عن التعبير
ووجدت للصمت صدى وآنين
تهتز له أرجاء السنين
وينحنى له الجبين
فقد تاهت كلماتى فى صحراء الحزن الموحشة
وتمزقت النفس بين الشوق والحنين
وبين الرغبة فى أن أرسى على شاطىء الأمان
لحياة صاخبة ملتهبة البركان
فيقتلنى الصمت بلا استئذان
وأريد التكلم ، أعانى من ألم الكتمان
وإن كان لى الخيار بين الصمت والكلام
سأختار الصراخ وأقاوم الأحزان
وسأمشى بلا اتجاه بلا عنوان




الثلاثاء، 19 أبريل 2011

بحبنى بجد ..





السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

كلامى المرادى نابع من حالة حقيقية 

أنا بحبنى بجد ، و دى أحلى حاجه ممكن أطلع بيها من الشهور الاخيرة، بحبنى فعلاً مش عشان أنا أنا لكن عشان أنا أستاهل أتحب ، و ده مش غرور ده إيمان بالنفس كنت فقدته و رجعلى تانى بالصدفة بسبب حادث كبير المفروض كان يهدنى انما مين عارف يمكن يكون حصل عشان بس يغير مجرى حياتى
لحد يومين فاتوا مكنتش قادرة أحدد موقفى من الفترة الاخيرة  ، الفترة اللى فاتت دى مريت فيها بأسعد لحظات حياتى على الإطلاق و يمكن أطول فترة - شهور متصلة - مريت بيها فيها سلام نفسى و رضا و سعادة بشكل متصل كانت فى السنة دى ، لكن كمان وقعت فيها أكتر من مرة وقعات صعبة و مش ولابد ، وقعات قطمت وسطى و هديتنى و خليتنى أحس إنى فجأة بقيت واحدة ضعيفة و حزينة و ده مش حقيقى ، حتى لو اتكسرت فى يوم هقوم ، خلاص بقيت عارفه ده ، أو بمعنى أدق رجعتلى الذاكرة و رجعت آمن بيا
بسبب حادثة مريت بيها اليومين اللى فاتوا اللى كان هيسألنى عن موقفى من 2011 كنت هقوله دى أوحش سنة مريت عليا ، و أول سنة أموت فيها بالشكل ده و القسوة دى ، صحيح السنه لسه فى بدايتها و صحيح أنا مت كذا مرة خلال مشوار حياتى القصير بس دى أكتر مرة وجعتنى او كانت تفرق معايا يمكن عشان كنت عارفه انى مش هقوم غير متفتفته
و امبارح نمت و انا مهزومة و مكسورة و حزينة و قومت لقيتنى واحدة تانيه ، أميرة القوية القديمة ، و بقيت ماشية فى البيت مبتسمة من جوايا لانى جميلة أوى على فكرة ، اكتشفت ان عندى قدرة على التسامح غير طبيعية و مش مع اللى بحبهم بس ، بمنتهى السهولة احتويت اللى حصل و خليته نقطة قوة اتعلم منها ، أصلح أخطائى و أحدد موقفى من الحياة بعد كده ، أنا مش مصدقة إنى قادرة آخد الحدوتة ببساطة كإن اللى حصل ده حصل لواحدة تانية ، فعلياً لما بسترجع اللى حصل و اللى بعتبره أسوأ حادثة حصلتلى فى حياتى بشوفها طيف ، زى فيلم انا بتفرج عليه و أقول تعليق ، فى الأول كنت فاكرانى بتسامح عن ضعف و حب و احتياج لكن اكتشفت ان الحب اللى مالينى ده مالينى لانى انسانه قوية مبتخافش تقول محتاجه ، مبيهزمهاش انها تتسند جوه حضن حد ، اللى بيحب شجاع ، زى فارس وسط ساحة الجبن فيها سيد الموقف
معقول أكون سعيدة باللى حصللى ؟ معقول أكون من جوايا نقية للدرجادى ؟ معقول أنا فعلاً مخلصة بالشكل ده لمشوار اخترته و مصممة أكمله للآخر ؟ حاجات كتير مستغرباها عشان حاصلة فى الوقت اللى المفروض اكون فيه واحدة  قاعده تلم الدعوات و بواقى الشفقة من اللى حواليها
اليومين اللى فاتوا كان كل اللى حس فيا حاجه قريب او بعيد من غير ما يعرف فيا إيه بعتلى و قالى انتى قوية و مش خايفين عليكى و هتقومى ، انا الوحيدة اللى كنت بحاول اقنعهم انى مكسورة أوى و كنت بفشل ، يمكن لإن تاريخ قوتى سابقنى بمراحل ، و مكنتش بقول إنى متكسرة ادعاءاً أو عشان أصعب على حد لكن لإن ده كان واقع حتى لو حصل لمدة ايام لكن حصل ، مش هنكره
و مبقولش الجرح بيتمحى ، و لا بيتنسى ، هيفضل موجود بس احنا اللى بإيدينا نخليه فى الذاكرة نقطة منورة أو نقطة دم كل ما نشوفها نحس إننا بننزف ، أيوة من جوايا محتاجه ترميم لكن هعمله بابتسامة و يقين و هدوء أعصاب
حاجه كمان اكتشفتها هى إنى شجاعة بواجه مبهربش ، بواجه نفسى قبل ما أواجه اللى حواليا و بصارح نفسى بنفس القدر اللى بصارح بيه الآخرين ، معنديش داء الكبر ، مستعدة أتعلم لحد آخر لحظة فى عمرى ، كده هحس إنى عايشة بجد و عمرى ما هلوم نفسى و أقول محاولتش
و رغم ان فى 2011 سَقَطّت بنى آدمين كتير من خارطة حياتى الا إنى مخسرتش و لا انهزمت ، بالعكس انا بقى عندى قدرة أكثر على الحزم .. بقولكم إيه م الآخر أيوة أنا فخورة بيا و جداً كمان

هناك 7 تعليقات:

  1. ايموشن مبسوووووط:)))))

    ردحذف
  2. والله انتِ فعلا جميلة

    ما أجمل أن نصل لتلك النقطة من السلام النفسي

    مرت التجربة لم نخسر بل كسبنا، الأشخاص التي خسرناها في الحقيقة لم نخسرهم فهم لم يكن موجودين أصلا، أو بمعنى ادق وجودهم كان يؤذي..أو كان بلا معنى.

    ذكرياتنا..لن ننساها لأنها شكلتنا فنحن عجينة من الذكريات..ستكون دافعا لنا لأن نستمر، وننجح، ونحب، ولن نكره

    كتبت منذ فترة قصة رجل بلا ذكريات، وهي إحدى قصص مجموعتي القصصية..وهذا رابطها

    http://nijer.maktoobblog.com/443519

    الحمد لله على سلامتك وعثورك على نفسك من جديد

    أتمناكِ بخير يا صديقتي الغالية.


    نيجوووووووووووور

    ردحذف
  3. اهم واجمل شعور هو انك تكون راضى من جواك عن نفسك لان من وراء هذا الشعور افعالا منتظره تشعرك بالسعاده فانتظريها وتذكرى دائما ان يوم ما ستسعدين لدرجه ان ما مررت به فى هذا العام سيكون ذكرى تبتسمين من اجلها لا تحزنين عليها تقبلى منى هذا الكلام البسيط بس بجد انا فعلا مثلك جدا هذا العام من اسوء ما مررت به ولكن فى نفس اليوم الذى قررت ان اتسامح به مع نفسي وشعرت بالسعاده وجدك تنسجين نفس الكلامات التى نسجتها بطريقه اخرى على مدونتى وفى نفس اليوم فيبدوا ان بيننا قواسم مشتركه واتشرف بذلك

    ردحذف
  4. واتنمى تقري يوم سعاده الى نزلتها فى نفس اليوم الى شعرت فيه بالرضا عن نفسى بس متاخر شويه عنك هههههههه

    ردحذف
  5. الى الكومنت الاول
    دى من غير ما يعرف نفسه
    اولا ميرسى يا قمر لانبساطك بيا

    ثانيا احساس قوى انك فرختى ماجيك
    نورتينى
    ويارب يارب اشوفك قريب باحسن حال

    ردحذف
  6. نيجر

    تسلم على كلامك

    وعندك حق جدا فى اللى بتقوله
    بس للاسف الواحد وقت المشاكل مبيلاقيش العقل اللى يخليه يتعامل مع الهموم بكل سلاسة وبساطة

    بس كلامك منطقى جدا فى اننا مينفعش نعيش من غير ذكريات لانها جزء مننا
    وزى ما قولت فى قصتك الجميله انه كتير الواحد اتمنى انه يتبرى من ذكرياته لكن بيخاف يحس نفس احساس بطل قصتك
    بس النهون افضل المعاناة من الذكريات ولا الندم على فقدانها !!
    نورتنى جدا

    ردحذف
  7. dina kamal

    كلامك جميل يا دندون
    وانا اللى يسعدنى انه يكون فينا من بعض
    واتمنى ان كلامك فى موضوعك يكون بجد لانى خايفه اكون بقنع نفسى بانى قوية وانا مش كده

    ردحذف

يشرفنى تعليقك